Logo

SZTUKA KOMUNIKACJI

SZTUKA  KOMUNIKACJI

Kochani!

Tym razem zatrzymajmy się przy temacie skutecznego porozumiewania się między ludźmi.

  Podstawowym sposobem komunikacji międzyludzkiej jest KOMUNIKACJA WERBALNA. 

To rodzaj porozumiewania się, którego środkiem jest słowo, język mówiony.

Słuchanie, mówienie, pisanie to werbalne sposoby komunikowania się.

Służą one:

» przekazywaniu informacji, doświadczeń...

» wyjaśnianiu spraw, tematów...

» prezentowaniu własnej osoby, mówieniu o sobie

» poznawaniu innych

» wpływaniu na postępowanie innych

» kształtowaniu postaw własnych i innych

» organizowaniu współpracy z innymi

» porównywaniu pomysłów, idei itd.

   Innym - ważnym sposobem porozumiewania się jest KOMUNIKACJA NIEWERBALNA, tzw. mowa ciała.

Składniki języka niewerbalnego, to:

        * mimika twarzy

        * gesty

        * intonacja głosu

        * postawa ciała

Okazuje się, że podczas normalnej rozmowy dwóch osób, tylko niecałe 35% informacji przekazywanych jest werbalnie - słownie, a niewerbalnie 65%.

Komunikacja niewerbalna jest wieloznaczna.

Przykłady:

Gniew bywa wyrażany wzmożoną gestykulacją, wymachiwaniem pięścią, ale także kompletną ciszą.

Rumieniec może oznaczać złość, skrępowanie, zdenerwowanie lub przyjemność.

Sympatię i akceptację komunikują zazwyczaj: kontakt wzrokowy, wyprostowana postawa ciała, znajdowanie się blisko tej osoby, ciepły ton głosu.

   Niezgodność komunikacji werbalnej i niewerbalnej prowadzi do zamętu. Dotyczy to między innymi takiej sytuacji, kiedy mówimy komuś, że mu ufamy, ale nie patrzymy mu przy tym w oczy.

   Często nie doceniamy ważności niewerbalnych sygnałów w naszych kontaktach z ludźmi, ale odgrywają one bardzo dużą rolę.

   Ważnym elementem, a wręcz warunkiem efektywnej komunikacji jest umiejętność uważnego i aktywnego słuchania.

SŁUCHANIE DOBRE smiley - przejawy:

   - skupiony wzrok na rozmówcy,

   - zwrócenie się do mówiącego,

   - potakiwania gestem lub słowem,

   - zadawanie pytań związanych z tematem,

   - nieprzerywanie.

Zachowania charakterystyczne dla ZŁEGO SŁUCHANIA to:

   - niepatrzenie na mówiącego,

   - uporczywe ziewanie,

   - śmianie się w nieodpowiednich momentach,

   - częste przerywanie, 

   - wtrącanie się i mówienie nie na temat,

   - szybkie kończenie rozmowy.

smiley Jesteś DOBRYM ROZMÓWCĄ, kiedy:

 » pamiętasz, że rozmowa to proces dwustronny, rodzaj wymiany myśli,

 » potrafisz słuchać, zrozumieć i podążać tropem czyjejś myśli nawet, gdy jest to sprzeczne z Twoimi poglądami,

 » wiesz dokładnie co chcesz powiedzieć i jak to zrobić,

 » potrafisz używać języka odpowiedniego dla audytorium, wyrażać jasno i wyraźnie swoje myśli,

 » panujesz nad emocjami,

 » wywołujesz i utrzymujesz uwagę słuchacza,

 » rozumiesz, że większość procesu porozumiewania się przebiega bez słów.

   Bywają czasem takie sytuacje, gdy zachowanie drugiej osoby jest niemożliwe do zaakceptowania, porozumiewanie się jest bardzo trudne. Najczęściej przeżywamy wtedy silne emocje. Sposobem poradzenia sobie w takich przypadkach są KOMUNIKATY JA. Główna idea takiego komunikowania polega na tym, aby otwarcie i we własnym imieniu poinformować drugą osobę, dlaczego dane zachowanie stanowi dla nas problem, jak odbieramy tę sytuację i jakie emocje ona w nas budzi.

Pełny KOMUNIKAT JA zawiera: 

1. Informację o Twoich uczuciach, jakie ta sytuacja wywołuje.

Czuję...

np. Złości mnie...

 

2. Wskazanie, jakie zachowanie lub sytuacja jest problemem.

Kiedy...

np. gdy tak hałasujesz...

 

3. Informację o tym, dlaczego jest to dla mnie problem i jakie ma skutki.

Ponieważ...

np. nie mogę rozmawiać przez telefon...

 

4. Informację o tym, czego oczekujemy od drugiej osoby.

I chciałbym...

np. żebyście bawili się w swoim pokoju.

KOMUNIKATY JA minimalizują u drugiej osoby lęk, złość, poczucie winy i pozwalają na porozumienie i rozwiązanie konfliktu.

PAMIĘTAJ!

  Umiejętna komunikacja to podstawa do sukcesu w rodzinie, szkole, pracy, wśród przyjaciół i kolegów.

Myślę, że warto popracować nad poprawą komunikacji i zyskać dla siebie i innych lepszy komfort życia, lepsze samopoczucie, pewność siebie - po prostu szczęśliwsze życie. smiley

 

Pozdrawiam Was cieplutko i zdrowo smileyheart Wasz pedagog

 

Dyrektor zaprasza

mgr Katarzyna Grzyb

 

Publiczna Szkoła Podstawowa
im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego
ul.Szkolna 4 
26 - 420 Nowe Miasto nad Pilicą
tel./fax: 48 67 41 221
tel: 48 67 40 002 
e-mail:

specjw@box43.pl

 

Zobacz również

wersja językowa

Kalendarz

kwiecień 2026
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Ni
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Zegar

  • :
  • :
Akceptuję

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.